:

Waarom Belgische frietkoten cultureel erfgoed zijn

Hugo Vink
Hugo Vink
2025-09-17 05:58:03
Count answers : 5
0
Het ambacht van het frieten bakken is een essentieel deel van de frietkotcultuur. De sociale beleving die rond het frietkot hangt, maakt ook onmiskenbaar deel uit van de frietkotcultuur. De frietkotcultuur wordt immers niet alleen gedragen door de frituuruitbaters, maar ook door de frietkotbezoekers. Een Belgisch frietkot is een familiaal bedrijf waar de uitbater in nauw contact staat met zijn klanten en is dus zoveel meer dan een plaats waar frieten worden gebakken. Een frietkot is een eigenzinnige ontmoetingsplek waar rang of stand er niet toe doet.
Anne Boer
Anne Boer
2025-09-17 03:40:44
Count answers : 6
0
De frietkotcultuur verdient een plaats op de inventaris Vlaanderen Immaterieel Cultureel Erfgoed. De kunst van het frieten bakken en de sociale beleving maken deel uit van de frietkotcultuur. De Vlaamse Gemeenschap, de Franstalige Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest erkenden de Belgische frietkotcultuur als immaterieel cultureel erfgoed. De Frietkotcultuur werd in 2014 opgenomen in de Inventaris Vlaanderen van immaterieel cultureel erfgoed, in 2016 volgde de erkenning op de lijst van ‘Patrimoine oral et immatériel de la Fédération Wallonie-Bruxelles’ en in 2017 de opname op de Lijst van ‘immateriellen Kuturerbes der Deutschsprachigen Gemeinschaft’ alsook op de Inventaris van het immaterieel cultureel erfgoed van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Lees ook

De geschiedenis van Belgische wafels

De wafel is in 1839 door Maximilien Consael op de kermis in België geïntroduceerd. Het was zijn inst Lees meer

Hoe ontstond de Belgische friet?

Volgens Belgisch historicus en gastronoom, Jo Gérard, vindt friet haar oorsprong in 1680 in België. Lees meer

Jayden Timmermans
Jayden Timmermans
2025-09-17 01:16:26
Count answers : 3
0
Uit kwantitatief onderzoek van VLAM blijkt dat bijna alle Vlamingen (92%) vinden dat frietjes van de frituur onlosmakelijk verbonden zijn aan de Belgische eetcultuur. Ook de erkenning van het frietkot (snackbar red.) als Belgisch immaterieel cultureel erfgoed, is volgens 88% van de bevraagde Vlamingen niet meer dan terecht. "Dat sterke gevoel van trots en traditie over frietjes van de frituur scheert dan ook hoge toppen", "Het is een belangrijk onderdeel van onze cultuur. De Week van de Friet zet niet in op diepvriesfriet of friet in de supermarkt, maar echt op frietjes van de frituur, zoals wij het in Vlaanderen, maar eigenlijk in heel België kennen. De vers gesneden friet, die in elk dorp, op de hoek van de straat te halen is."
Lieve van den Bosch
Lieve van den Bosch
2025-09-17 00:47:46
Count answers : 4
0
De Belgische frietkotcultuur is voortaan net als de Belgische biercultuur immaterieel cultureel erfgoed. Vlaanderen erkende de frietkotcultuur in 2014 als erfgoed, terwijl de Franse gemeenschap dat deed in 2016. In april en juni van dit jaar was het de beurt aan de Duitstalige gemeenschap en het Brussels gewest. "De Belgen moesten eerst zelf bewust worden van dit erfgoed", aldus Bernard Lefèvre, voorzitter van het Nationaal verbond van frituristen (Navefri). Wat we écht zeker weten over de geschiedenis van Belgische frietkoten is dat de eerste frieten gebakken en gegeten werden op de kermis rond het midden van de 19e eeuw. "De frietkotcultuur past zich dus voortdurend en op een dynamische manier aan een veranderende samenleving aan", zo staat te lezen in de frietkotgazet, "zonder zijn eigenheid te verliezen in een geglobaliseerde ‘fastfoodwereld’."

Lees ook

De oorsprong van Belgische chocolade

Belgische liefde voor chocolade begon in 1635, maar pas in 1912 kreeg chocolade zijn huidige vorm. Lees meer

Waarom is Belgische stoofvlees zo geliefd?

De mosterd voegt extra smaak en diepte toe aan het stoofvlees. Het brood lost door het lange stoven Lees meer